NİÇİN KUR’AN’I ÖNCELEMELİYİZ?
NİÇİN
KUR’AN’I ÖNCELEMELİYİZ?
Bir
öğretiyi doğru olarak anlamak ve yaşamanın yolu o öğretinin kurucu metniyle
mümkündür. İslam’ın kurucu metni de Kur'an’dır. Hz. Peygamber ve sahabe İslami
bilinci Kur’an’dan öğrenmiştir. Bunun içinde Kur’an bir Müslüman için başvuru
kitabı değil başucu kitabı olmalıdır.
İlk
dönem İslam toplumu Kur'an'ın öğretileri ve Rasulün örnekliğini yaptığı
uygulamalarla belirginleşmişti. Toplumun Kur'anî değişim sürecini yaşayarak
kendisini değiştirmesi (13/11) ile ortaya çıkan olgu, peygamberin ölümünü
izleyen zaman diliminde "olumsuz olarak değişim" sürecine
yöneldi. Bu devrede islam'la öteki düşünce sistemlerinin uzlaştırılması,
bölgesel olaylar, fıkıh ekolleri, kelam ilmindeki münakaşalar, Şark dinleri ile
Hind Tasavvufu ve Yunan Felsefesi'nin etkisiyle hızlandırıldı. İnançta akaid
esasları, fıkıhla hukuk ekolleri, felsefe ekolleri, Kur'an'ı tefsir ekolleri
ortaya çıktı. Ekollerin oluşumu esnasında da Şia-Sünni arasındaki anlaşmazlık
ve açılım iyice belirginleşirken ümmet içerisindeki aklî tartışmaların
düşmanlıklara dönüştürüldüğü olumsuzluklar yaşandı. Mızraklara
takılan Kur'an, yaratılıp-yaratılmadığı biçimindeki tartışmanın da odağını
oluşturdu.
Kur’an
bilgilendiren, bilinçlendiren, iman ve şahsiyet oluşturan; varlık alanlarına
dair kesin ve çelişkisiz bilgiler sunan; söz ve içerik olarak aynısı ile
taklidi imkânsız, muttakiler için hidayet kitabıdır.
İnsanın
anlam arayışında yanlış adreslere başvurarak zaman kaybetmemesi ve sonu belli
olmayan yollarda kaybolmaması için bir rehbere ihtiyacı vardır. O rehber de Kur’an’dır.
İnsanın anlam arayışında doğruyu yanlıştan ayırt edecek bir bilince ihtiyacı
vardır. O bilinci kazandıracak Kur’an’dır. Çünkü Kur’an Furkan (:doğruyu
yanlıştan ayıran) dır. Furkan Ku’ran’ın isimlerindedir (2/185; 25/1).
“Ey
İman Edenler! Eğer Allah’a karşı gelmekten sakınırsanız; O, size iyiyi kötüden
ayırt edecek bir kavrayış (Furkan) verir ve sizin kötülüklerinizi örter, sizi
bağışlar. Allah, büyük lütuf sahibidir (8/29).”
İnsanın
anlam arayışına Kur'an’ın Furkan özelliğiyle beraber, Allah’ın insanın yaratılış
kodlarına işlediği fücur ve takva yetisi de yol gösterir. “Nefse ve ona ‘bir
düzen içinde biçim verene.’ Ve nefse fücuru (:sorumluluktan kaçma) ve takvayı
(:sorumluluk yüklenmeyi) kodlayana yemin olsun ki: Nefsini/benliğini (fücurdan)
arındırıp temizleyen kurtuluşa ermiştir. Onu kirletip (potansiyelini) örtense
kayba uğramıştır (91/7-10).”
Kur’an’ı
öncelemenin ve önceleyenlerin karşısına bir takım kadim hurafeler ve modern
hurafeler çıkmaktadır. Gelenek, mezhepler, tasavvuf, tarikat ve cemaatler kadim
hurafelerden; ılımlı İslam, tarihsellik ve Kur’an’a parçacı yaklaşımlar da
modern hurafelerdendir.
Ayetlerine
baktığımızda, Kur’an’ın nasıl bir kitap olduğuyla ilgili birçok tarif ile karşılaşırız.
Kur’an doğruya ulaştıran rehberimiz (huda) - (2/2,97) , yolumuzu aydınlatan
ışığımız (nur) – (4/174, 5/15), hayatımıza canlılık kazandıran (ruh)- (16/2,
40/15), doğruyu yanlıştan ayıran ölçümüz (furkan) – 82/185, 3/4, 25/1), gerçeği
getiren ve temsil eden (hakk) - (6/5, 43/30), ayrılık ve anlaşmazlık içinde
kalanlara bir delil (ilim) – (2/120, 2/145, 6/148, 13/37, 42/14, 45/17), manevi
hastalık ve aksaklıklarımızı gideren (şifa) – (10/57, 16/69, 17/82, 41/44),
Allah yolunda ve zorluklara karşı mücadele etmek için bir müjde (büşra) –
(2/97, 16/89,102, 27/2), okunsun anlaşılsın diye kolaylaştırılmış, apaçık
kılınmış kitap (mübin) - (4/174, 6/59, 10/61), din adına gerekli olan her şeyi
detaylı bir şekilde açıklayan bir yasa (mufassal) – (11/1), apaçık ifadeler ile
beyan eden kitap (tıbyan) – (6/105, 75/18-19), düşünenler için bir bilgelik
kaynağı (hikmet) – (31/2), gerçeği belirleyen bir kanıt (beyyine) – (2/211,
35/40, 98/1,4), insanlar arasında adaleti sağlayan evrensel bir yasa (hüküm) –
(3/58, 36/2), inananları, dosdoğru yol üzerinde birleştiren Allah’ın
yeryüzündeki ipi (hablullah) – (3/103), insanlara kıyamete kadar yol gösterecek
olan önder (imam), öğüt verici ve hatırlatıcı öğretmenimizdir (zikir) – (381),
tutunulacak en kuvvetli/güçlü kulp (urvetül vüskâ) – (2/256), sözlerin en
güzeli (ahsenül hadis) – (39/23), bütün ilkelerinde öğüdü esas alan ve öğüdün
nasıl verileceğini öğreten (meviza) – (2/275, 10/57, 16/125) … bir kitaptır.
Yukardaki
parağraf hem bir Kur’an tarifi hem de Kur’an’ın muhtevasıdır. Kur’an zengin bir
içeriğe sahiptir. Kur’an’ı yetersiz görüp onu işlevsiz olarak dışlayanlar
zihinsel olarak hastadırlar. Kur’an’ın yolu incelenip o yolda yürünmezse
yolumuzun Kur’an dışı şirk yollarına düşmesi kaçınılmazdır.
Yorumlar
Yorum Gönder