KUR’AN’DA DÜNYA HAYATININ ÖRNEĞİ
KUR’AN’DA
DÜNYA HAYATININ ÖRNEĞİ
Yunus/24:
Dünya hayatının örneği gökten indirdiğimiz su gibidir. Onunla insanların ve
hayvanların yiyeceği bitkiler gürleşip birbirine karışır. Yeryüzü tüm
güzellikleriyle süslenip bezenir. İnsanlar onun üzerinde güç sahibi olduklarını
sandıkları bir anda geceleyin veya gündüzün emrimiz gelir de orayı biçilmiş
ekine çeviririz, sanki dün hiçbir şey yokmuş gibi... Düşünen bir toplum için
ayetleri ayrıntılı olarak açıklıyoruz.
Dünya hayatı,
ahiret hayatıyla kıyas edilince, bir süre akıp sonra kesilen, tehlikesi az,
toza toprağa karışıp giden yağmur suyu gibidir. Fakat bu su sayesinde bir takım
bitkiler yetişir; insanlar ve hayvanlar onlardan yararlanır ve hayatlarını
devam ettirirler. İnsanoğlu da dünyada yaptığı iyi ve kötü işler sayesinde
cenneti veya cehennemi kazanır. Dünyada ebedi kalınması söz konusu değildir. O
halde dünya hayatı bir imtihandan ibarettir, çünkü her imtihan geçicidir.
İmtihan sonunda elde edilecek başarı, ona tam hazırlıklı olmakla sağlanır.
Dünya hayatını Allah gösterdiği doğrultuda geçirenler bu imtihanı başarırlar.
Ankebut/64: Bu dünya
hayatı yalnızca bir eğlence ve oyundur. Ahiret yurdu ise, asıl hayat odur.
Keşke bilselerdi!
Kehf/45:
Onlara dünya hayatının örneğini ver. O, gökten indirdiğimiz su gibidir. O suyla
yerin bitkisi birbirine karışır. Sonunda ise rüzgârın savuracağı kuru ota
döner. Allah her şeyin üstünde bir güce sahiptir. Kehf/46: Mal ve çocuklar
dünya hayatının süsüdür. Sürekli olan salih davranışlar ise Rabbinin katında
sevap bakımından daha hayırlıdır, umut etmek bakımından da daha hayırlıdır.
Yunus/24.
ayette de geçtiği gibi dünya hayatının gökten inen suya benzetilmesi, pek çok
hikmeti ifade etmektedir. Gökten inen yağmur suyu, bir yerde karar kılmaz ve
sürekli olmaz. Dünya hayatı da her zaman bir kararda ve devamlı değildir.
Yağmur suyu hep aynı durumda kalmadığı gibi, dünya hayatı da belli bir şekilde
durmaz. Su nasıl kalıcı olmayıp gidici ise dünya hayatı da öyledir. Suyun sel
haline geleni nasıl zararlı ise, dünya hayatının aşırılıkları ve sapkınlıkları
da zararlı ve insanı helak edicidir.
İnsanın sahip
olduğu zenginlik ve servet, oğullar ve torunlar dünya hayatının süsüdür. Mal ve
servette güzellikler ve faydalar vardır; oğullar da bir insan için güç ve
kuvvet belirtisidir. Fakat nasıl dünyanın bütün güzellikleri geçici ise bunlar
da geçicidir. Bunlara kapılıp kalmamak gerekir. Fakat insanın bu kısa dünya
hayatında işlediği güzel amellerin sevabı ve karşılığı ise sürekli olup ahiret mutluluğunun
vesilesidir. Bu sebeple, malın, mülkün ve çocukların çokluğuyla öğünmek yerine,
iyi ve güzel işleri çoğaltmak, sevabı kalıcı olan işler yapmak tavsiye
edilmiştir. Çünkü dünyadaki mal ve servet, insanın elindeki her şey tükenir,
Allah’ın hoşnutluğunu kazanmak için yapılan güzel işlerin hayrı ve sevabı ise
kalıcıdır. (bk. Nahl/96)
Hadid/20:
Bilin ki dünya hayatı ancak oyun, eğlence, süs, kendi aranızda bir övünme, mal
ve evlat çoğaltma yarışından ibarettir.
Bir yağmur örneği gibi; onun bitirdiği ekin çiftçilerin hoşuna gider,
sonra kuruyuverir, bir de bakarsın ki sapsarı kesilmiş, sonra da çer çöp
oluvermiştir. Ahirette ise şiddetli bir azap veya Allah'tan mağfiret ve rıza
vardır. Dünya hayatı ancak aldatıcı bir yararlanmadır.
Ahireti
kazanmaya vasıta kılınmayan geçici hayat, sadece çocukları aldatan ve insana
yorgunluktan başka bir şey vermeyen hallerden ibarettir. Ayet bu halleri şöyle
sıralamaktadır:
Oyun; heves
edilen, uğraşılan, boğuşulan, neticede galip de gelse yenilse de bir hiçten
ibaret olan şeydir. Oyunun kazananı da olur kaybedeni de.
Eğlence; insanı
işinden, gücünden alıkoyan ve vaktini öldürmekten başka bir işe yaramayan
şeylerdir.
Süs; kişiye
bir şeref kazandırmayan, görgüsüz bazı kimselerle çocukları aldatmak için
vesile kılınan giyimler, kuşamlar, takılardır.
Tefâhur; övünme yarışı
demektir. Ben senden daha üstünüm, ben falan kimsenin oğluyum, falan kabiledenim
gibi kişinin övünmeye vesile kıldığı şeylerdir. Bu övünmenin bir başka boyutu da
mal ve evlatta çokluk yarışıdır. Oysa bunlar gelip geçici olup bir imtihan
vesilesidir. Fakat dünya için yaşayanlara göre hayat bunlardan ibarettir.
Yorumlar
Yorum Gönder