KUR’AN’DA ADALET (GIST) KAVRAMI

 KUR’AN’DA ADALET (GIST) KAVRAMI

Sözlükte “hisse, ölçü, insaflı olma, adalet, adaletli pay” gibi anlamlar ifade eden kıst, masdar olarak kullanıldığında karşıt anlamlı kelimelerden (ezdâd) olup hem “adaletli olma, birine hakkını ve payını âdil bir şekilde verme” hem de “adaletsizlik yapma, birine hak ettiği payı vermeme”, isim olarak kullanıldığında ise “adalet” mânasına gelir. Bir sâın yarısı tutarındaki ölçü birimine de kıst denmektedir. Aynı kökten iksât “âdil olma”, kast ve kusût “zalim olma, haksızlık etme”, kâsıt “zalim, haksızlık eden”, muksıt “adaletli, herkese hakkını ve payını âdil bir şekilde veren” anlamındadır. Yine aynı kökten taksît, “borcu belli zaman dilimlerinde ödenmek üzere eşit miktarlara ayırma” demektir (İbn Düreyd, III, 26-27; Râgıb el-İsfahânî, el-Müfredât, “ḳsṭ” md.; Lisânü’l-ʿArab, “ḳsṭ” md.).[1]

Kur’an’daki “gıst” kavramı, Arapça “adl” (adalet) ile karıştırılmaktadır.  “Adl” eşitlik, tarafsızlık anlamını taşırken, “gıst” adalet anlamındadır.

Arapça’daki her bir kelimeyi tam olarak yansıtacak farklı karşılıklar bulunamadığı ve çoğu zaman da Allah’ın Kitabında yer alan kavramlar arasındaki farklar tespit edilemediği için yakın anlamlı kelimeler eşanlamlı kabul edilmekte ve aralarındaki anlam farkı meallere yansıtılamamıştır. “القسط gıst” ve “العدل adl” kelimeleri de dilimize çevrilirken çoğunlukla eşanlamlı olarak kabul edilmiş. Her iki kelimenin birlikte kullanıldığı ayetlerde bile ikisine de adalet anlamı verilmiş. Böylece meal okuyucusunun ayette iki farklı ifadenin geçtiğini anlaması imkansızlaşmıştır.

Gıst  kökü “q-s-t”tir. “Gıst”: Adalet, kimseye haksızlık etmemek. “Kasat” ise tersine, zulüm ve haksızlık etmek anlamına gelir. Yani aynı kökten hem adalet hem de zulüm türetilmiştir.

Kur’an’da Kullanımı

Bu kökten Kur’an’da 27 kelime kullanılmıştır.[2] Kur’an’da gıst (1 defa), bi’l-gıst (14 defa), egsetu (2 defa), tugsitu (2 defa), mugsıtin (3 defa), gasitun (2 defa), egsitu (1 defa) vebi’l-gıstas (2 defa) şeklinde geçmektedir. Kur’an’da gıst genellikle “adaletle hükmetmek” veya “adaleti ayakta tutmak” bağlamında geçer. Bazı ayetler:

Nisa 58: “Allah size, emanetleri ehline teslim etmenizi ve insanlar arasında hükmettiğinizde adaletle (bi’l-gıst) hükmetmenizi emrediyor. Allah bununla size ne güzel öğüt veriyor. Allah işitendir, görendir.”

Nisa 135: Ey iman edenler! Kendiniz, ana babanız ve yakınlarınız aleyhine bile olsa Allah için şahitler olarak adaleti (bi’l-gıst) gözetenler olun. Onlar ister zengin olsun ister fakir olsun, Allah onlara daha yakındır. Öyleyse tarafsızlıktan ayrılıp heva(larınız)a tâbi olmayın. Eğer sözünüzü eğip büker ya da çekinirseniz, Allah, yaptıklarınızdan haberdardır.

Maide 8: Ey iman edenler! Allah için adaleti (bi’l-gıst) ayakta tutan şahitler olun. Bir topluluğa olan hıncınız sizi tarafsızlıktan alıkoymasın. Tarafsız olun. Bu, takvaya daha yakındır. Allah’a karşı takvalı olun. Allah, yaptıklarınızdan haberdardır.

Hadid 25: Muhakkak ki biz resullerimizi açık delillerle gönderdik ve insanlar adaleti (bi’l-gıst) ayakta tutsunlar diye onlarla birlikte kitabı ve ölçüyü indirdik. Kendisinde çetin bir sertlik ve insanlar için yararlar bulunan demiri de indirdik ki Allah -görmedikleri halde- kendisine ve resullerine yardım edecek kimseleri belirlesin. Allah mutlak güçlüdür, izzet sahibidir.

“Gıst” ile İlgili Temel İlkeler

Tarafsızlık: Akraba, nefis, düşmanlık… hiçbir şey adaleti gölgelememeli (Nisâ 135, Mâide 8). Evrensellik: Peygamberlerin gönderiliş amacı bile gıst üzerine kuruludur (Hadîd 25). Emanet ve yönetim ilkesi: Kamu görevlerinde adalet, Allah’ın emri olarak vurgulanır (Nisâ 58).

Adalet (Adl) ile Farkı

Adl ile kıst 4/3, 5/8 ve 49/9. ayetlerde beraber geçiyorlar. Bu da anlam farklılığına işaret eder:

“Eğer yetimler konusunda adaleti (gıst) yerine getiremeyeceğinizden korkarsanız bu durumda (-onlarla değil-) uygun gördüğünüz kadınlardan ikişer, üçer, dörder nikâhlayın. Şayet aralarında eşitliği (adl) sağlayamayacağınızdan korkarsanız o zaman biriyle, yani bir sözleşmeyle yanınızda bulunanla… Bu, istikametten ayrılmamanız için daha uygundur.” (Nisa/3)

“Ey iman edenler! Allah için adaleti (gıst) ayakta tutan şahitler olun. Bir topluluğa olan hıncınız sizi tarafsızlıktan (adl) alıkoymasın. Tarafsız (adl) olun. Bu, takvaya daha yakındır. Allah’a karşı takvalı olun. Allah, yaptıklarınızdan haberdardır.” (Maide/8)

“Mü’minlerden iki topluluk savaşa tutuşacak olursa aralarını düzeltin. Şayet biri diğerine haksızca saldırırsa artık saldıranla, Allah'ın emrine dönünceye kadar savaşın. Eğer sonunda Allah'ın emrine dönerse bu durumda tarafsızca (adl)  aralarını düzeltin ve adil davranın. Allah, adaletli (gıst) davrananları sever.” (Hucurat/9)

Adl: Hakkı yerli yerine koymak, ölçü ve dengeyi gözetmek, eşit davranmak, tarafsız olmak. Gıst: Daha çok uygulamadaki adalet, yani hükümde, şahitlikte, yönetimde tarafsızlık ve eşitlik. Kısaca, “ʿadl” teorik dengeyi, “gıst” pratik adaleti ifade eder diyebiliriz.

Sonuç: Kur’an’da gıst, Allah’ın toplumsal hayata yerleştirdiği en temel ilkelerden biridir. İnsanların ilişkilerinde, yönetimde, şahitlikte, yargıda ve hukukta tam bir adalet, tarafsızlık ve hakkaniyet üzere olmalarını ifade eder.

 



[1] Diyanet İslam Ansiklopedisi

[2] Gıst: 2/282; 3/18,21; 4/3,127,135; 5/8,42; 6/152; 7/29; 10/4,47,54; 11/85; 21/47; 33/5; 49/9 (2 defa); 55/9; 57/25; 60/8 (2 defa); 72/14,15. Gıstas: 17/35; 26/182.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

MEKKİ SURELERDE SALÂT KAVRAMININ SEMANTİĞİ

SALAT’IN NAMAZ ANLAMI ÜZERİNE

MÜSLÜMANLARI FELÇ EDEN DÜŞÜNCE KRİZLERİ